Баконски посочва още, че Букурещ няма да приеме намерението на Париж и Берлин да "променят правилата по време на играта" и ще се придържа към принципната си позиция, че те трябва да се спазват. По думите му "ще бъде некоректно да се приеме прецедент, при който две страни, независимо кои са те, променят правилата по време на играта". Освен това Баконски заявява, че Букурещ може едностранно да се откаже от Механизма за сътрудничество и проверка и призовава европейските партньори да изпълнят дълга си, както е записано в Договора по присъединяване, а именно, че след изпълнението на техническите условия Румъния ще се присъедини към Шенгенското пространство.
В писмото, с което миналия месец Франция и Германия поискаха официално отлагане на България и Румъния за "Шенген", се посочва, че двете нови страни членки на ЕС все още не изпълняват всички условия за присъединяването. Бяха посочени недостатъци в областта на сигурността и правосъдието, борбата с корупцията и организираната престъпност. Според Париж двете страни ще бъдат приети, когато са готови, което можело да стане и след три години.
София посрещна новината без възражения. Премиерът Бойко Борисов заяви на 22 декември, че писмата на Германия и Франция са напълно основателни. За разлика от Румъния, която определи френско-германската позиция като дискриминационна, Борисов заяви, че България ще използва времето до следващия доклад, за да изпълни отправените препоръки. Ключово е промените в законите за съдебната система да се приемат спешно в парламента и тогава няма да имаме проблем, заяви тогава Борисов, като междувременно Народното събрание успя да гласува промените.
Премиерът оптимистично прогнозира, че страната ни ще бъде приета в "Шенген" през септември, а политическото решение за това ще вземе още през лятото.
Освен това София не иска да се снеме мониторинга на ЕС в областта на правосъдието и вътрешния ред.
В интервюто, цитирано от БТА, румънският външен министър Баконски обвинява предходните управляващи на страната си, че са вкарали Румъния в ЕС "с това гюле на крака".
"Сега Механизмът за сътрудничество и контрол се използва в други области и се превръща в тежест. Трябва да се замислим много сериозно дали си заслужава да продължаваме това", посочва той.
По думите му Румъния е постигнала напредък в реформата на съдебната система и ако този напредък не бъде насърчаван в логиката на сътрудничество, "съществува възможност за едностранно отказване от Механизма за контрол и проверка".
По-рано миналата година Франция обяви, че иска да се изчака приключването на мониторинговия механизъм в областта на правосъдието и вътрешния ред, преди да бъде определена дата за присъединяването на България и Румъния.
"Ако Механизмът за контрол и проверка бъде използван не толкова като средство за сътрудничество, а по-скоро като претекст за натиск в други области, няма защо да го запазваме", обяснява Теодор Баконски.
На въпрос дали френско-германския скептицизъм за "Шенген" се дължи на влошаване на румънско-френските отношения, Баконски отговаря, че не може да се говори за подобно нещо. "Разбираме тревогите на френското обществено мнение и ще направим всичко възможно да ги намалим", отбелязва той.
Миналата година Франция експулсира стотици румънски роми и много по-малко български.
Няма коментари:
Публикуване на коментар